header DaMedia

Search Engine Optimalisation, SEO

SEO is een veelgebruikte term en staat voor Search Engine optimalisation, in gewoon Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Het optimaliseren van de website zodat zoekmachines gemakkelijker door de inhoud kunnen bladeren en deze kunnen indexeren. Vaak zijn er maar kleine wijzigingen nodig om een website beter te laten scoren, het is dus heel raadzaam om deze kleine punten wel uit te voeren.

Denk aan uw bezoekers
Uw website is gemaakt om bezoekers te laten zien wat u doet of wat u verkoopt. Denk bij alle veranderingen aan uw website dat het altijd om de bezoeker blijft gaan. Een website die geheel geoptimaliseerd is voor zoekmachines maar voor bezoekers onaantrekkelijk is of onduidelijk is in de navigatie zal u geen voordeel opleveren. Eerst uw bezoeker, dan zoekmachines.

Paginatitels
In de code van uw website staat een title-tag. Zorg ervoor dat deze ook daadwerkelijk vermeld wat er op de pagina te vinden is. Elke pagina heeft zijn eigen, unieke title-tag en inhoud zodat zoekmachines de goede pagina van uw website laten zien in de zoekresultaten.

Pagina-omschrijving
In de code van de website staat tevens een description-tag. Hierin kan een korte omschrijving geplaatst worden van wat er op de pagina te vinden is. Bij de zoekresulaten van zoekmachines staat de description-tag als tekst te lezen onder de titel van de pagina. Bezoekers kunnen zo heel snel zien of de pagina interessant is om te bezoeken. Een hele belangrijke optie dus.

Structuur van de url
Bij websites die gebruik maken van databases is het adres van de pagina soms onleesbaar omdat dit is samengesteld uit een aantal variabelen. Er zijn echter programmaatjes die deze onleesbare url’s kunnen aanpassen naar een leesbare url. Niet alleen leesbaar voor uw bezoekers, maar ook voor zoekmachines.

Navigatie
Maak het uw bezoekers gemakkelijk, zorg er voor dat de bezoeker altijd weet waar hij zich op de website bevindt en waar hij verder kan. Een goede menustructuur helpt daarbij. Verdeel het menu in submenu’s als er veel opties zijn. Maak bij complexe website gebruik van een kruimelpad zodat bezoekers gemakkelijk een of twee stappen terugkunnen. Laat de bezoekers niet zweven of zoeken op uw website. Een goed hulpmiddel is de sitemap. Hierop staan alle pagina’s genoemd en zijn alle pagina’s met één klik bereikbaar. Voor zoekmachines is er nog een ander soorte sitemap, ook hier staan alle pagina’s op genoemd, deze is voor bezoekers niet zichtbaar.

Pagina-inhoud
Het gaat om de inhoud, dat is een veel gebruikt term. En bij websites is het niet anders. Bezoekers komen voor de inhoud en willen weten wat de website te bieden heeft. Het maakt voor bezoekers niet uit hoe de techniek van de website is en of die goed of slecht scoort in zoekmachines. Dat geldt wel voor de houder van de website, slecht scoren in zoekmachines levert geen bezoekers op. Ook de zoekmachines lezen de inhoud van de pagina’s, dit moet corresponderen met wat er in de title-tag en description-tag genoemd is. Deze drie punten horen bij elkaar en zijn nodig om hoog in de zoekresultaten te komen.

Kopjes
Net als in een boek is het handig om de websitepagina in te delen in alinea’s en er een kopje boven te zetten. Dit geeft veel duidelijkheid voor de bezoekers. En voor zoekmachines geeft u een onderscheid aan tussen belangrijke zaken en minder belangrijke.

Afbeeldingen
Geef afbeeldingen een alt-tekst en titel-tekst. Als een afbeelding niet geladen kan worden, dan staat er een rood kruisje met de tekst die het plaatje omschrijft. Zo weet de bezoeker toch waar het om gaat. De titel-tekst komt tevoorschijn als met de muis over een plaatje wordt bewogen. Hierin kan een tekst staan die de het plaatje ondersteunt of verduidelijkt.

Robot.txt
Maak gebruik van robot.txt bestanden om zoekmachines duidelijk te maken waar ze wel en niet mogen zoeken op uw website. Zo kunt u de map met plaatjes laten overslaan, zodat uw plaatjes niet in de afbeeldingen bij zoekmachines worden opgenomen. Ook pagina’s die voor zoekresultaten niet interessant zijn kunnen worden uitgesloten, denk bijvoorbeeld aan het contactformulier en de bedankpagina.

Tot slot
Bovenstaand is een eerste stap op weg naar zoekmachine optimalisatie. De term houdt nog veel meer in, ook hoe u backlinks kunt verzamelen, interne links kunt gebruiken, enzovoort. Maar voor eenvoudige websites is bovenstaande eenvoudig toe te passen. Maak er dus gebruik van!